[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه ثبت نام ارسال مقاله آخرين شماره تمام شماره‌ها تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
ثبت نام::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1402 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 88-78 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه دوره های آموزشی مراقبت معنوی در ایران، کانادا، آمریکا و اروپا: یک مطالعه تطبیقی
معصومه دشت آبادی ، محمد حسین فلاح* ، نجمه سدرپوشان ، محسن عزیزی ابرقوئی
گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران ، fallahyazd@iauyazd.ac.ir
چکیده:   (893 مشاهده)
زمینه و هدف: بُعد معنویت به عنوان بُعد چهارم سلامت انسان در حال رشد و توسعه است. مطالعات تطبیقی و بهره ­برداری از تجربیات مراکز و کشورهای موفق برای افزایش کیفیت مراقبت معنوی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن ضروری است. هدف این مطالعه مقایسه دوره­ های آموزشی مراقبت معنوی در ایران، انگلستان، کانادا، آمریکا و اروپا است.
روشها: روش مطالعه توصیفی- تطبیقی بود. عناصر دوره ­های آموزشی مراقبت معنوی در میان منابع کشورهای ایران، آمریکا، انگلیس، کانادا، اروپا در پایگاه­ های داده­ ای Google Scholar، PubMed، SID، Magiran، Science Direct جستجو و انتخاب شدند. تطبیق و مقایسه داده­ ها با استفاده از الگوی جورج اف بردی (1969) انجام شد.
یافته‌ها: اختلافاتی در اهداف، گروه هدف و محتوای دوره ­های مراقبت معنوی در 4 منطقه مورد بررسی مشاهده شد. مراقبت در پایان حیات و همچنین مداخله در بحران و ارزیابی و غربالگری از پرتکرارترین کلیدواژه ­های آموزشی بود. در همه کشورها آموزش مداخلات معنوی برای پایان حیات و سوگ، شرح ­حال­ گیری و غربالگری اولیه، لحاظ کردن مبانی نظری معنویت، حل تعارضات و مقابله­ های معنوی صورت می ­گیرد.
نتیجه‌گیری: طراحی دوره آموزشی مبتنی بر رویکرد بومی و فرهنگی می­تواند کیفیت ارائه خدمات مراقبت معنوی را ارتقا دهد و زمینه ایجاد رشته تخصصی مراقبت معنوی در بیمارستان‌ها را فراهم آورد. ارتقای کیفیت مراقبت معنوی در نظام سلامت درمان ایران نیازمند تدوین الگوی مدون اجرایی و اصلاحات در  اهداف، گروه هدف و محتوای دوره­ های موجود در ایران است.
واژه‌های کلیدی: دوره آموزشی، مطالعه تطبیقی، مراقبت معنوی
متن کامل [PDF 807 kb]   (390 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: سلامت معنوی
دریافت: 1402/2/27 | پذیرش: 1402/5/20 | انتشار: 1402/6/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dashtabadi M, Fallah M H, Sederposhan N, Azizi-Abarghuei M. Comparison Education Courses of Spiritual Care in Iran, Canada, America, England, and Europe: A Comparative Review. J Spritual Health 2023; 2 (2) :78-88
URL: http://spiritual-health.ir/article-1-88-fa.html

دشت آبادی معصومه، فلاح محمد حسین، سدرپوشان نجمه، عزیزی ابرقوئی محسن. مقایسه دوره های آموزشی مراقبت معنوی در ایران، کانادا، آمریکا و اروپا: یک مطالعه تطبیقی. مجله سلامت معنوی. 1402; 2 (2) :78-88

URL: http://spiritual-health.ir/article-1-88-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت معنوی Journal of Spiritual Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660