مقایسه دوره های آموزشی مراقبت معنوی در ایران، کانادا، آمریکا و اروپا: یک مطالعه تطبیقی
|
معصومه دشت آبادی ، محمد حسین فلاح* ، نجمه سدرپوشان ، محسن عزیزی ابرقوئی |
گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران ، fallahyazd@iauyazd.ac.ir |
|
چکیده: (893 مشاهده) |
زمینه و هدف: بُعد معنویت به عنوان بُعد چهارم سلامت انسان در حال رشد و توسعه است. مطالعات تطبیقی و بهره برداری از تجربیات مراکز و کشورهای موفق برای افزایش کیفیت مراقبت معنوی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن ضروری است. هدف این مطالعه مقایسه دوره های آموزشی مراقبت معنوی در ایران، انگلستان، کانادا، آمریکا و اروپا است.
روشها: روش مطالعه توصیفی- تطبیقی بود. عناصر دوره های آموزشی مراقبت معنوی در میان منابع کشورهای ایران، آمریکا، انگلیس، کانادا، اروپا در پایگاه های داده ای Google Scholar، PubMed، SID، Magiran، Science Direct جستجو و انتخاب شدند. تطبیق و مقایسه داده ها با استفاده از الگوی جورج اف بردی (1969) انجام شد.
یافتهها: اختلافاتی در اهداف، گروه هدف و محتوای دوره های مراقبت معنوی در 4 منطقه مورد بررسی مشاهده شد. مراقبت در پایان حیات و همچنین مداخله در بحران و ارزیابی و غربالگری از پرتکرارترین کلیدواژه های آموزشی بود. در همه کشورها آموزش مداخلات معنوی برای پایان حیات و سوگ، شرح حال گیری و غربالگری اولیه، لحاظ کردن مبانی نظری معنویت، حل تعارضات و مقابله های معنوی صورت می گیرد.
نتیجهگیری: طراحی دوره آموزشی مبتنی بر رویکرد بومی و فرهنگی میتواند کیفیت ارائه خدمات مراقبت معنوی را ارتقا دهد و زمینه ایجاد رشته تخصصی مراقبت معنوی در بیمارستانها را فراهم آورد. ارتقای کیفیت مراقبت معنوی در نظام سلامت درمان ایران نیازمند تدوین الگوی مدون اجرایی و اصلاحات در اهداف، گروه هدف و محتوای دوره های موجود در ایران است. |
|
واژههای کلیدی: دوره آموزشی، مطالعه تطبیقی، مراقبت معنوی |
|
متن کامل [PDF 807 kb]
(390 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروری |
موضوع مقاله:
سلامت معنوی دریافت: 1402/2/27 | پذیرش: 1402/5/20 | انتشار: 1402/6/15
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|