[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه ثبت نام ارسال مقاله آخرين شماره تمام شماره‌ها تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
ثبت نام::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1402 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 245-237 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش تجارب معنوی در پیش‌بینی خودکارآمدی دانشجویان با میانجی ذهن آگاهی
احمد یوسفی نژاد* ، سمیه صادقی ، میثم گروئی ساردو ، محمد مهدی نجفی لاهیجانی
گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، ausefy.counseling.91@gmail.com
چکیده:   (311 مشاهده)
زمینه و هدف: با توسعه خودکارآمدی می‌­توان دانشجویانی سازگار و فعال هم در عرصه یادگیری و هم در زندگی فردی و اجتماعی داشت. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه تجارب معنوی با خودکارآمدی دانشجویان انجام شد.
روشها: روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر کارشناسی دانشگاه فرهنگیان استان قزوین در سال تحصیلی 1400-1399 بود که 269 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به شیوه اینترنتی به پرسشنامه‌های تجارب معنوی اندروود و ترسی (2002)، ذهن آگاهی چادویک و همکاران (2008) و خودکارآمدی شرر و مادوکس (1982) پاسخ دادند. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون با کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 24 و بررسی مدل پژوهش از نرم افزار AMOS استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد احساس حضور خداوند (0/01>P، 0/185=β)، ارتباط با خداوند (0/01>P، 0/222=β) و احساس مسئولیت در برابر دیگران (0/01>P،0/381=β) به‌صورت مثبت و مستقیم بر ذهن آگاهی تأثیر دارند. احساس حضور خداوند هم به‌صورت مستقیم (0/01>P، 0/159=β) و هم به‌صورت غیرمستقیم و با میانجی‌گری ذهن آگاهی (0/05>P، 0/085=β) بر خودکارآمدی تأثیر مثبت دارد. ارتباط با خداوند هم به‌صورت مستقیم (0/01>P، 0/137=β) و هم به‌صورت غیرمستقیم و با میانجی‌گری ذهن آگاهی (0/01>P، 0/102=β) بر خودکارآمدی تأثیر مثبت دارد. احساس مسئولیت در برابر دیگران هم به‌صورت مستقیم (0/05>P، 0/135=β) و هم به‌صورت غیرمستقیم و با میانجی‌گری ذهن آگاهی (0/01>P، 0/175=β) بر خودکارآمدی تأثیر مثبت دارد. ذهن آگاهی به‌صورت مستقیم و مثبت بر خودکارآمدی (0/01>P، 0/460=β) تأثیر دارد.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، با آگاه‌سازی و بالا بردن تجارب معنوی در جهت تقویت ذهن آگاهی، می‌توان خودکارآمدی دانشجویان را افزایش داد. پس ضروری است که در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های نظام‌های آموزشی متولی به این امر مهم توجه ویژه‌ای شود و تدابیر لازم برای بهبود و ارتقای خودکارآمدی دانشجویان اندیشیده شود.
واژه‌های کلیدی: تجارب معنوی، ذهن آگاهی، خودکارآمدی، دانشجویان
متن کامل [PDF 1255 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/8/5 | پذیرش: 1402/10/23 | انتشار: 1402/11/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Usefynezhad A, Sadeghi S, Goroohi-Sardoo M, Najafi-Lahijani M M. The Role of Spiritual Experiences in Self-efficacy of Students with the Mediation of Mindfulness. J Spritual Health 2024; 2 (4) :237-245
URL: http://spiritual-health.ir/article-1-138-fa.html

یوسفی نژاد احمد، صادقی سمیه، گروئی ساردو میثم، نجفی لاهیجانی محمد مهدی. نقش تجارب معنوی در پیش‌بینی خودکارآمدی دانشجویان با میانجی ذهن آگاهی. مجله سلامت معنوی. 1402; 2 (4) :237-245

URL: http://spiritual-health.ir/article-1-138-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت معنوی Journal of Spiritual Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645