نقش تجارب معنوی در پیشبینی خودکارآمدی دانشجویان با میانجی ذهن آگاهی
|
احمد یوسفی نژاد* ، سمیه صادقی ، میثم گروئی ساردو ، محمد مهدی نجفی لاهیجانی  |
گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، ausefy.counseling.91@gmail.com |
|
چکیده: (1000 مشاهده) |
زمینه و هدف: با توسعه خودکارآمدی میتوان دانشجویانی سازگار و فعال هم در عرصه یادگیری و هم در زندگی فردی و اجتماعی داشت. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه تجارب معنوی با خودکارآمدی دانشجویان انجام شد.
روشها: روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر کارشناسی دانشگاه فرهنگیان استان قزوین در سال تحصیلی 1400-1399 بود که 269 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به شیوه اینترنتی به پرسشنامههای تجارب معنوی اندروود و ترسی (2002)، ذهن آگاهی چادویک و همکاران (2008) و خودکارآمدی شرر و مادوکس (1982) پاسخ دادند. جهت تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون با کمک نرمافزار SPSS نسخه 24 و بررسی مدل پژوهش از نرم افزار AMOS استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد احساس حضور خداوند (0/01>P، 0/185=β)، ارتباط با خداوند (0/01>P، 0/222=β) و احساس مسئولیت در برابر دیگران (0/01>P،0/381=β) بهصورت مثبت و مستقیم بر ذهن آگاهی تأثیر دارند. احساس حضور خداوند هم بهصورت مستقیم (0/01>P، 0/159=β) و هم بهصورت غیرمستقیم و با میانجیگری ذهن آگاهی (0/05>P، 0/085=β) بر خودکارآمدی تأثیر مثبت دارد. ارتباط با خداوند هم بهصورت مستقیم (0/01>P، 0/137=β) و هم بهصورت غیرمستقیم و با میانجیگری ذهن آگاهی (0/01>P، 0/102=β) بر خودکارآمدی تأثیر مثبت دارد. احساس مسئولیت در برابر دیگران هم بهصورت مستقیم (0/05>P، 0/135=β) و هم بهصورت غیرمستقیم و با میانجیگری ذهن آگاهی (0/01>P، 0/175=β) بر خودکارآمدی تأثیر مثبت دارد. ذهن آگاهی بهصورت مستقیم و مثبت بر خودکارآمدی (0/01>P، 0/460=β) تأثیر دارد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج این مطالعه، با آگاهسازی و بالا بردن تجارب معنوی در جهت تقویت ذهن آگاهی، میتوان خودکارآمدی دانشجویان را افزایش داد. پس ضروری است که در سیاستگذاریها و برنامهریزیهای نظامهای آموزشی متولی به این امر مهم توجه ویژهای شود و تدابیر لازم برای بهبود و ارتقای خودکارآمدی دانشجویان اندیشیده شود. |
|
واژههای کلیدی: تجارب معنوی، ذهن آگاهی، خودکارآمدی، دانشجویان |
|
متن کامل [PDF 1255 kb]
(262 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/8/5 | پذیرش: 1402/10/23 | انتشار: 1402/11/25
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|