تهیه و تنظیم سرفصل های الگویابی آموزشی سلامت معنوی در نظام آموزش پزشکی
|
سید روح الله موسوی زاده ، محمد ترکان* |
مرکز توسعه پژوهش های بین رشته ای معارف اسلامی و علوم سلامت، گروه معارف اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، m.torkan110@gmail.com |
|
چکیده: (423 مشاهده) |
زمینه و هدف: ضرورت و نیاز جامعه پزشکی به جنبههای معنوی در نظام آموزش پزشکی کشور و آموزش نحوه پرداختن به آن، در حال ایجاد میباشد. در این مطالعه با هدف تدوین سرفصلهای آموزشی ویژه جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی، برنامه آموزش سلامت معنوی مبتنی بر رویکرد اسلامی، طراحی شده است.
روشها: در این مطالعه در طی سالهای 1399 تا 1401 با مروری بر منابع و پژوهشهای مربوط به مهارتهای معنوی و معنویت در سلامت، رویکردهای کلنگر و نظاممند به انسان، گامهای تدوین سرفصلهای آموزشی متناسب با نیازسنجی صورت گرفته، برداشته شد و اهداف و راهبردهای آموزشی بر اساس سرفصلها تدوین شد. روش تایید محتوای آموزشی در 5 پنل اختصاصی با حضور 13 کارشناس متخصص در حوزه سلامت معنوی، آموزشی و برنامهریزی مورد تایید قرار گرفت.
یافتهها: راهبرد آموزشی سلامت و مراقبت معنوی در قالب 5 محور تعیین شد. آشنایی با اهمیت، چرایی و ضرورت سلامت و مراقبت معنوی در کار بالینی، مفهومشناسی و مبانی سلامت معنوی با رویکرد اسلامی، راهنمای بالینی در سلامت و مراقبت معنوی، مهارتهای لازم در سلامت معنوی، آشنایی با انواع مراقبتهای معنوی، از جمله این محورها میباشد.
نتیجهگیری: آموزش پزشکی در ایران در عین برخورداری از ویژگیهای ممتاز، ضعفها و کاستیهای مهمی دارد. از جمله آموزش سلامت و مراقبت معنوی در دوران آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی است. نوشتار حاضر که مبتنی بر کنکاش علمی و تجارب بالینی اساتید متخصص با رویکرد اسلامی در راستای دانشافزایی آموزشی و کسب مهارتهای لازم متناسب بانیازهای معنوی جامعه پزشکی میباشد، گامی در رفع این کاستی است. |
|
واژههای کلیدی: سلامت معنوی اسلامی، درس سلامت معنوی، آموزش پزشکی، نیازهای معنوی |
|
متن کامل [PDF 562 kb]
(144 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
سلامت معنوی دریافت: 1402/5/23 | پذیرش: 1402/8/28 | انتشار: 1402/9/15
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|