[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه ثبت نام ارسال مقاله آخرين شماره تمام شماره‌ها تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
ثبت نام::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
رتبه علمی - پژوهشی
..
:: دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1404 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی مثبت بر کاهش میزان تکانشگری و افزایش سلامت معنوی در دانش آموزان مبتلا به اعتیاد به اینترنت بعد از دوران کرونا
ذکریا احمدیان* ، پریا سهرابی ، ظریفه سهرابی ، ابراهیم حاتم پور ، سیده ساکار کمالیار
گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران ، z.ahmadyan2015@gmail.com
چکیده:   (34 مشاهده)
زمینه و هدف: با وجود مزایای زیاد اینترنت و فضای مجازی، استفاده نادرست از آن‌ها می‌تواند به اعتیاد منجر شود. در سال‌های اخیر، به‌ویژه به دلیل کرونا و مجازی شدن آموزش، این مشکل بسیاری از دانش‌آموزان را درگیر کرده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی ذهن‌آگاهی مثبت بر کاهش تکانشگری و بهبود سلامت معنوی در دانش‌آموزان مبتلا به اعتیاد به اینترنت بعد از دوران کرونا بود.
روشها: این مطالعه، نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول مبتلا به اعتیاد به اینترنت در شهر ارومیه در سال 1403 بود. از بین این جامعه، 30 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌طور همتاسازی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش برنامه آموزشی ذهن‌آگاهی را طی 8 جلسه به‌صورت مجازی دریافت کرد، در حالی که گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اعتیاد به اینترنت کیمبرلی یانگ (1999)، مقیاس تکانشگری بارات (1994) و مقیاس سلامت معنوی پولوتزین و الیسون (2005) بودند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس تک‌متغیره تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین نمره‌ تکانشگری در گروه آزمایش پس از آموزش ذهن‌آگاهی به‌طور معنی‌داری کاهش یافته است (0/001>P)، در حالی که در گروه کنترل تغییری مشاهده نشد. همچنین میانگین نمره‌ سلامت معنوی در گروه آزمایش به‌طور معنی‌داری افزایش یافت (0/001>P). این نتایج حاکی از آن است که آموزش ذهن‌آگاهی بر بهبود شاخص‌های روان‌شناختی دانش‌آموزان مبتلا به اعتیاد به اینترنت مؤثر بوده است.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها، می‌توان از آموزش ذهن‌آگاهی مثبت به‌عنوان روشی مؤثر در مداخلات روان‌درمانی برای کاهش تکانشگری و بهبود سلامت معنوی در دانش‌آموزان مبتلا به اعتیاد به اینترنت استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: اعتیاد به اینترنت، ذهن آگاهی، تکانشگری، سلامت معنوی
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: سلامت معنوی
دریافت: 1403/10/16 | پذیرش: 1404/6/20 | انتشار: 1404/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadiyan Z, Sohrabi P, Sohrabi Z, Hatampour E, Kamalyar S S. The Effectiveness of Positive Mindfulness on Reducing Impulsivity and Enhancing Spiritual Health in Students with Internet Addiction After the COVID-19 Era. J Spritual Health 2025; 4 (2)
URL: http://spiritual-health.ir/article-1-241-fa.html

احمدیان ذکریا، سهرابی پریا، سهرابی ظریفه، حاتم پور ابراهیم، کمالیار سیده ساکار. اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی مثبت بر کاهش میزان تکانشگری و افزایش سلامت معنوی در دانش آموزان مبتلا به اعتیاد به اینترنت بعد از دوران کرونا. مجله سلامت معنوی. 1404; 4 (2)

URL: http://spiritual-health.ir/article-1-241-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت معنوی Journal of Spiritual Health
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4732