تدوین پروتکل توانمندسازی والدین در آموزش سلامت معنوی مبتنی بر مراحل رشد نوجوانان
|
نصیرالدین جاویدی ، حسن ابوالقاسمی* |
گروه کودکان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران ، nasir.javidi@yaho.com |
|
چکیده: (53 مشاهده) |
سلامت معنوی از بنیادیترین آرمانهای ادیان الهی برای شکوفایی ظرفیتهای معنوی انسان است. مسئله اساسی که همواره وجود داشته است نحوه آموزشهای معنوی به افراد و میزان اثربخشی آن به ویژه در نوجوانان است. از چالش های برجسته این حوزه، متناسب نبودن سطح آموزش های اخلاقی و معنوی با نیازهای رشدی دوره نوجوانی است. در واقع برای نتیجه مطلوب لازم است آموزشهای معنوی هماهنگ با نیازهای رشدی و مراحل سنی نوجوانان باشد. از آنجاییکه در سنین نوجوانی، نقش والدین در الگوبرداری نوجوانان بسیار حیاتی است، لذا این پژوهش با هدف تدوین پروتکلهای توانمندسازی والدین در حیطه آموزشهای سلامت معنوی انجام شده است. بر اساس دستاوردهای این پژوهش، مفاهیم اساسی در جلسات پروتکل تدوین شده شامل: مرحله الف) ارزیابی: ارزیابی وضعیت گرایشات معنوی نوجوانان و والدین به معنویات، ارزیابی مشکلات رابطهای والدین و نوجوانان، ارزیابی وضعیت الگوهای ارتباطی بین والدین و نوجوانان، ارزیابی وضعیت صمیمیت عاطفی بین والدین و نوجوانان؛ مرحله ب) توصیف: توصیف و تبیین مراحل رشدی کودکان و نوجوانان، توصیف و تبیین نیازهای رشدی، توصیف و تبیین آموزش های معنوی، توصیف و تبیین ابعاد سلامت و سلامت معنوی، توصیف نقش معنویت در کاهش اضطراب و تنش، توصیف ارتباط معنویت با سبک زندگی سلامت محور؛ پ) آموزش مهارت های ارتباطی: تکنیک گوش دادن فعال، تماس چشمی، تکنیک های حمایتی، توجه مثبت نامشروط، پرهیز از قضاوت و سرزنش، پذیرش با رویکرد معنویت محور؛ ت) تعاملات مطابق با نیازهای رشدی نوجوانان: نحوه تعامل با تحول شناختی نوجوانان (پذیرش افکار فرانسلی)، نحوه تعامل با تحول عاطفی-هیجانی نوجوانان، نحوه تعامل با تحول جسمی نوجوانان، نحوه تعامل با تحول شناختی نوجوانان، نحوه تعامل با تحول اخلاقی نوجوانان؛ د) مفاهیم معنوی متناسب با مراحل نوجوانان: جستجوی هویت، جستجوی معنا در زندگی، ارتباط با خداوند، مفهوم توکل، مفهوم صبر، تجربیات معنوی، احساسات معنوی میباشد. بر اساس یافته های این پژوهش نتیجه می گیریم که نیاز است که والدین برای اثربخش بودن آموزش هایی که به نوجوان خود در مسائل معنوی می دهند به ابزارهایی ویژه مجهز شوند که یکی از ابزارهای مهم مهارت های ارتباطی در جهت تسهیل و بهبود روابط والد-فرزند و سپس ارائه آموزش هاست که در طراحی این پروتکل به این نکته توجه ویژهای شده است. بنابراین این پژوهش دارای 4 محور اصلی است: 1) ارتباط مؤثر بین والدین و نوجوان؛ 2) نیازهای متناسب با مراحل رشدی نوجوان؛ 3) محتوای آموزههای توانمندسازی والدین؛ 4) محتوای آموزههای سلامت معنوی. در واقع این پروتکل ابتدا به والدین آموزش ارتباط برقرار کردن صحیح با نوجوانان را آموزش میدهد، که نتیجه آن بهبود روابط والد-فرزند خواهد بود که به بهبود صمیمیت عاطفی بین والدین و فرزندان منجر میشود، سپس بستر مناسب برای آموزشهای معنوی فراهم میگردد. |
|
واژههای کلیدی: توانمندسازی، سلامت معنوی، آموزش، نیازهای رشدی |
|
متن کامل [PDF 553 kb]
(43 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروری |
موضوع مقاله:
سلامت معنوی دریافت: 1403/5/20 | پذیرش: 1403/6/24 | انتشار: 1403/6/30
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|