رابطه سلامت معنوی با استرس تحصیلی دانش آموزان: نقش میانجی سرسختی روانشناختی
|
مجتبی سیدآبادی* ، فاطمه دهنمکی مشگ آبادی ، محبوبه امیری خامکانی ، فائزه بلوچی مرج |
گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران ، seydabadimojtaba4@gmail.com |
|
چکیده: (53 مشاهده) |
زمینه و هدف: امروزه یکی از بحرانهای بزرگ نظامهای آموزشی در کشورهای مختلف جهان مسئله استرس تحصیلی دانشآموزان است، لذا مطالعه حاضر باهدف نقش میانجی سرسختی روانشناختی در رابطه سلامت معنوی با استرس تحصیلی دانشآموزان انجام شد.
روشها: روش پژوهش توصیفی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر پایه نهم متوسطه اول شهر بیرجند در سال تحصیلی 1402-1401 بود. 200 نمونه واجد شرایط به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند و به پرسشنامه سلامت معنوی پالوتزین و الیسون (1982)، سرسختی روانشناختی کیامرئی و همکاران (1377) و استرس تحصیلی لاکاو (2009) پاسخ دادند. جهت تحلیل دادهها و مدل پژوهش از نرمافزار SPSS نسخه 22 و Amos استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشاندهنده اثر مستقیم سلامت معنوی و سرسختی روانشناختی بر استرس تحصیلی منفی بود، همچنین نشاندهنده تأثیر غیرمستقیم سلامت معنوی بر استرس تحصیلی از طریق متغیر میانجی سرسختی روانشناختی بود (0/01>P).
نتیجهگیری: سیاستگذاران و مجریان برنامههای آموزشی با فراهم آوردن محتوا و محیط آموزشی مناسب و اتخاذ راهبردهای آموزش مؤثر، با ارتقای سلامت معنوی و سرسختی روانشناختی دانشآموزان، زمینه کاهش استرس تحصیلی دانشآموزان را در طول تحصیل فراهم رساند. |
|
واژههای کلیدی: سلامت معنوی، سرسختی روانشناختی، استرس تحصیلی، دانش آموزان |
|
متن کامل [PDF 585 kb]
(52 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
سلامت معنوی دریافت: 1402/12/25 | پذیرش: 1403/4/22 | انتشار: 1403/6/30
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|