ارائه الگوی آموزشی تربیت معنوی مبتنی بر نظریه قلب سلیم
|
مینو اسدزندی* ، علی سیدکلال  |
مرکز تحقیقات طب، قرآن و حدیث، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران ، mazandi498@gmail.com |
|
چکیده: (1283 مشاهده) |
زمینه و هدف: تربیت معنوی نیازمند آموزش الگو محور، توجه والدین، معلمان و مبلغان دینی به مراحل رشد شناختی، هیجانی، اجتماعی و نیاز فراگیران به امنیت، عشق، احترام است. این مطالعه با هدف ارائه الگوی آموزشی تربیت معنوی مبتنی بر نظریه قلب سلیم انجام شد.
روشها: در مطالعه ترکیبی، مبتنی بر مدل کروسل و همکاران (2003) با رویکرد اکتشافی-تبیینی، دادههای کیفی مرور غیرنظامند و تحلیل محتوای قراردادی شواهد علمی مربوط به مراحل رشد ایمان، هویت دینی، تربیت دینی و چارچوب پنداشتی نظریه قلب سلیم با دادههای کمی کاربردهای بالینی مدل، تلفیق شدند. اعتبار فرا استنباطهای تحقیق، در بخش دادههای کمی از طریق اعتبار درونی-بیرونی، در بخش دادههای کیفی با اعتمادپذیری یا شاخص قابلیت سنجیده شدند.
یافتهها: تربیت معنوی خانواده-محور نیازمند الگوی آموزشی مبتنی نظریهای جامعهنگر است. مشاوران معنوی در مراکز ارائه مراقبتهای سلامت موظف به تعمیق معنویت در جامعه هستند. لازم است ایشان در جایگاه منتور معنوی، با برقراری ارتباط معنوی به کمک هنر و رسانه، با توجه به تاثیر شناخت از دین، رفتار خانواده، مربیان و مبلغان، دیدگاه همسالان، فضای مجازی، عرف و الگوهای اجتماعی بر تربیت معنوی، اقدام به ایجاد نگرش معنوی به جهان و تقویت انگیزههای معنوی نمایند. با ایجاد تصور مثبت از خدا، دلبستگی ایمن به خدا با پیروی از امام معصوم، اقدام به تقویت ارتباط با خدا، خود آگاهی معنوی و شفقت به خود، توسعه ارتباط با خلق بر مبنای احسان، مهرورزی به موجودات طبیعت نمایند. مبتنی بر سیره پیامبر اقدام به اصلاح رفتار خانواده، عملکرد معنوی مربیان و مبلغان، تعدیل دیدگاه همسالان، اصلاح خطاهای عرف اجتماعی و کاهش تاثیر الگوهای مخرب اجتماعی نموده، والدین و مربیان را به خود مراقبتی معنوی تشویق کنند. در دوران کودکی، بر ایجاد تصور مثبت از خدا و دلبستگی ایمن به خدا همراه ایجاد امنیت و عشق درکودکان توسط والدین و مربیان تاکید کنند، تا والدین و معلمان با ابراز خشنودی و احترام به نوجوانان، امکان اصلاح مشفقانه خطاهای شناختی، کاهش تاثیر گروه همسالان را فراهم کنند. به جوانان فرصت تبیین دلیل انتخابها، باورها و نگرشهای خود را بدهند. جوانان را برای دستیابی به قلب سلیم با حکمت، پاکدامنی، شجاعت، عدالتخواهی، سخاوت و مهرورزی حمایت کنند.
نتیجهگیری: بهدلیل تاثیر آموزش الگو محور و دلبستگی ایمن به خدا در تربیت، لازم است والدین و مربیان ضمن تامین احساس امنیت، عشق و احترام کودکان، نوجوانان و جوانان، در مداخلات تربیت معنوی از ایجاد تصور منفی از خدا و اعمال خشونت جداً اجتناب کنند. |
|
واژههای کلیدی: ایمان، تربیت معنوی، تصور از خدا، دلبستگی به خدا، قلب سلیم، معنویت |
|
متن کامل [PDF 945 kb]
(498 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروری |
موضوع مقاله:
سلامت معنوی دریافت: 1402/2/10 | پذیرش: 1402/3/1 | انتشار: 1402/3/15
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|