[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه ثبت نام ارسال مقاله آخرين شماره تمام شماره‌ها تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
ثبت نام::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
رتبه علمی - پژوهشی
..
:: دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1402 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 28-17 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی آموزشی تربیت معنوی مبتنی بر نظریه قلب سلیم
مینو اسدزندی* ، علی سیدکلال
مرکز تحقیقات طب، قرآن و حدیث، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران ، mazandi498@gmail.com
چکیده:   (1283 مشاهده)
زمینه و هدف: تربیت معنوی نیازمند آموزش الگو محور، توجه والدین، معلمان و مبلغان دینی به مراحل رشد شناختی، هیجانی، اجتماعی و نیاز فراگیران به امنیت، عشق، احترام است. این مطالعه با هدف ارائه الگوی آموزشی تربیت معنوی مبتنی بر نظریه قلب سلیم انجام شد.
روشها: در مطالعه ترکیبی، مبتنی بر مدل کروسل و همکاران (2003) با رویکرد اکتشافی-تبیینی، داده‌­های کیفی مرور غیرنظامند و تحلیل محتوای قراردادی شواهد علمی مربوط به مراحل رشد ایمان، هویت دینی، تربیت دینی و چارچوب پنداشتی نظریه قلب سلیم با داده­‌های کمی کاربردهای بالینی مدل، تلفیق شدند. اعتبار فرا استنباط­‌های تحقیق، در بخش داده­‌های کمی از طریق اعتبار درونی-بیرونی، در بخش داده­‌های کیفی با اعتمادپذیری یا شاخص قابلیت سنجیده شدند.
یافته‌ها: تربیت معنوی خانواده-محور نیازمند الگوی آموزشی مبتنی نظری‌ه­ای جامعه­‌نگر است. مشاوران معنوی در مراکز ارائه مراقبت­‌های سلامت موظف به تعمیق معنویت در جامعه هستند. لازم است ایشان در جایگاه منتور معنوی، با برقراری ارتباط معنوی به کمک هنر و رسانه، با توجه به تاثیر شناخت از دین، رفتار خانواده، مربیان و مبلغان، دیدگاه همسالان، فضای مجازی، عرف و الگوهای اجتماعی بر تربیت معنوی، اقدام به ایجاد نگرش معنوی به جهان و تقویت انگیزه­‌های معنوی نمایند. با ایجاد تصور مثبت از خدا، دلبستگی ایمن به خدا با پیروی از امام معصوم، اقدام به تقویت ارتباط با خدا، خود آگاهی معنوی و شفقت به خود، توسعه ارتباط با خلق بر مبنای احسان، مهرورزی به موجودات طبیعت نمایند. مبتنی بر سیره پیامبر اقدام به اصلاح رفتار خانواده، عملکرد معنوی مربیان و مبلغان، تعدیل دیدگاه همسالان، اصلاح خطاهای عرف اجتماعی و کاهش تاثیر الگوهای مخرب اجتماعی نموده، والدین و مربیان را به خود مراقبتی معنوی تشویق کنند. در دوران کودکی، بر ایجاد تصور مثبت از خدا و دلبستگی ایمن به خدا همراه ایجاد امنیت و عشق درکودکان توسط والدین و مربیان تاکید کنند، تا والدین و معلمان با ابراز خشنودی و احترام به نوجوانان، امکان اصلاح مشفقانه خطاهای شناختی، کاهش تاثیر گروه همسالان را فراهم کنند. به جوانان فرصت تبیین دلیل انتخاب­‌ها، باورها و نگرش­‌های خود را بدهند. جوانان را برای دستیابی به قلب سلیم با حکمت، پاکدامنی، شجاعت، عدالتخواهی، سخاوت و مهرورزی حمایت کنند.
نتیجه‌گیری: به­‌دلیل تاثیر آموزش الگو محور و دلبستگی ایمن به خدا در تربیت، لازم است والدین و مربیان ضمن تامین احساس امنیت، عشق و احترام کودکان، نوجوانان و جوانان، در مداخلات تربیت معنوی از ایجاد تصور منفی از خدا و اعمال خشونت جداً اجتناب کنند.
واژه‌های کلیدی: ایمان، تربیت معنوی، تصور از خدا، دلبستگی به خدا، قلب سلیم، معنویت
متن کامل [PDF 945 kb]   (498 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: سلامت معنوی
دریافت: 1402/2/10 | پذیرش: 1402/3/1 | انتشار: 1402/3/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadzandi M, Seyed Kalal A. Providing an Educational Model of Spiritual Training based on the Sound Heart Model. J Spritual Health 2023; 2 (1) :17-28
URL: http://spiritual-health.ir/article-1-87-fa.html

اسدزندی مینو، سیدکلال علی. ارائه الگوی آموزشی تربیت معنوی مبتنی بر نظریه قلب سلیم. مجله سلامت معنوی. 1402; 2 (1) :17-28

URL: http://spiritual-health.ir/article-1-87-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت معنوی Journal of Spiritual Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710