رابطه هوش معنوی و معنای زندگی با میانجیگری بهزیستی ذهنی بر خلاقیت دانشآموزان
|
فردین فروغی سوها ، عادل زاهد بابلان* ، علی خالق خواه ، مهدی معینیکیا  |
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، Zahed@uma.ac.ir |
|
چکیده: (471 مشاهده) |
زمینه و هدف: در عصر حاضر، با توجه به تغییر و دگرگونی در ساحتهای مختلف، توجه به معنویات، هوش معنوی و توسعه خلاقیت بیش از پیش لازم و ضروری است. از آنجایی که خلاقیت صرفاً ذاتی نیست، مدارس میتوانند زمینه را برای رشد و نمو آن فراهم کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی و معنای زندگی با میانجیگری بهزیستی ذهنی بر خلاقیت دانشآموزان دوره دوم متوسطه صورت گرفت.
روشها: تحقیق حاضر از منظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت محتوایی توصیفی- همبستگی بود. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل در دوره دوم متوسطه شهرستان نمین به تعداد 1744 نفر (828 نفر دختر و 916 نفر پسر) در سال تحصیلی 1403-1402 بود. با توجه به پراکندگی جامعه آماری، امکان بررسی تمام اعضا میسر نبود، از اینرو بر اساس جدول مورگان و با بکاربست روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، نمونهای به حجم 317 نفر انتخاب شدند. بدین صورت که در مرحله اول 11 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شده و سپس از بین مدارس منتخب، کلاسهای درس و در نهایت دانش آموزان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. اطلاعات لازم برای پاسخ به سوال و بررسی فرضیههای پژوهش، از طریق پرسشنامههای استاندارد بهزیستی ذهنی وارویک (2007)، هوش معنوی کینگ (۲۰۰۸)، پرسشنامه معنا در زندگی استگر و همکاران (2006) جمعآوری شده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Lisler11 و SPSS26 استفاده شد.
یافتهها: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که هوش معنوی و معنای زندگی به ترتیب با ضریب مسیر (0/21r=) و (0/66r=) با بهزیستی ذهنی دانشآموزان دوره دوم متوسطه رابطه مثبت و معناداری دارند. از طرفی هوش معنوی و معنای زندگی با میانجی بهزیستی ذهنی با خلاقیت دانشآموزان به ترتیب با ضریب مسیر (0/12r=) و (0/38r=) رابطه مثبت و معناداری دارند. از آنجایی که مقدار معناداری (t-value) برای تمام روابط متغیرهای مکنون درونزا و برونزا، بالاتر از 1/96 است، پس روابط معنادار میباشند.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که هوش معنوی و معنای زندگی به عنوان دو عنصر کلیدی، نقش حیاتی در رشد و توسعه بهزیستی ذهنی دانشآموزان دوره دوم متوسطه ایفا میکنند. این دو متغیر نه تنها به طور مستقیم با خلاقیت دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری دارند، بلکه با ایجاد یک بستر مناسب برای بهزیستی ذهنی، خلاقیت را نیز تقویت میکنند. بنابراین، با تقویت هوش معنوی و معنای زندگی در برنامههای آموزشی، میتوان فضایی را فراهم آورد که در آن خلاقیت دانشآموزان شکوفا شود.
|
|
واژههای کلیدی: هوش معنوی، بهزیستی ذهنی، معنای زندگی، خلاقیت |
|
متن کامل [PDF 627 kb]
(152 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
سلامت معنوی دریافت: 1403/6/12 | پذیرش: 1403/12/27 | انتشار: 1403/12/30
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|