بسته آموزشی معنویت محور مبتنی بر تعالیم اسلامی و مبانی روانشناختی: یک مطالعه کیفی
|
یاسر نوری* ، منصوره حاج حسینی ، باقر طالبی دارابی  |
دانشکده ادیان، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، قم، ایران ، yasernoori56@yahoo.com |
|
چکیده: (548 مشاهده) |
زمینه و هدف: معنویت، جنبهای اساسی از هستی انسان و مسیر رسیدن به آرامش درونی و تعالی روح است. مطالعه حاضر باهدف طراحی و اعتبارسنجی بسته آموزشی معنویت محور بهعنوان یک برنامه کاربردی برای افزایش معنویت جوانان توسط متخصصان انجام شد.
روشها: در این پژوهش بر اساس ماهیت تحقیق از روش کیفی و مرور سیستماتیک استفاده شده است. پس از مطالعه سیستماتیک متون علمی (42 سند)، بسته آموزشی معنویت محور جدیدی برای کمک به توانمندسازی معنوی جوانان در محدوده سنی 25 تا 40 سال ایجاد شد. این برنامه در قالب 8 جلسه 90 دقیقهای تدوین شد.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای MAXQDA و SPSS-24 نشان داد که محتوای جلسات آموزشی از روایی بسیار خوبی برخوردار است (0/49CVR>). علاوه بر این، مطابق با اظهارات متخصصین مولفههای این بسته آموزشی شامل توانمندسازی (مسئولیتپذیری، خودآگاهی، تابآوری)، تعالیجویی (ایمان، ذکر، دعا و نیایش، خداباوری، توکل به خدا)، پیوندگرایی (عشقورزی، بخشایشگری، و امیدواری) است.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه برنامه آموزشی از اعتبار مناسبی برخوردار است، پیشنهاد میشود درمانگران و مربیان تعلیم و تربیت از این رویکرد آموزشی جدید برای غلبه بر مشکلات معنوی جوانان استفاده کنند. |
|
واژههای کلیدی: معنویت، ایمان، دعا، ذکر، خودآگاهی و عبودیت |
|
متن کامل [PDF 860 kb]
(259 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/2/25 | پذیرش: 1403/9/15 | انتشار: 1403/9/30
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|