ارتباط بین هوش معنوی و نشاط ذهنی با سلامت روانشناختی در دانشآموزان نمازگزار
|
ملیحه جامی ، مختار ویسانی ، مهلا جعفری اسکری ، وحید منظری توکلی* |
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، ehasanpoor@ut.ac.ir |
|
چکیده: (608 مشاهده) |
زمینه و هدف: از آنجا که معنویت بر تمام ابعاد انسان احاطه دارد، پیدا کردن روابط آن با سلامت دانشآموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین هوش معنوی و نشاط ذهنی با سلامت روانشناختی در دانشآموزان نمازگزار انجام شد.
روشها: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول ناحیه 2 کرمان بودند که 225 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. آزمودنیها به پرسشنامههای هوش معنوی بدیع و همکاران (1389)، نشاط ذهنی رایان و فردریک (1997) و سلامت روان گلدبرگ (1979)، پاسخ دادند. یافتهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه، با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین هوش معنوی و نشاط ذهنی با سلامت روانشناختی ارتباط مستقیم وجود دارد. هوش معنوی و نشاط ذهنی، به ترتیب بیشترین نقش را در تبیین سلامت روانشناختی دانشآموزان نمازگزار دارند (0/001>P).
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان گفت ارتقاء هوش معنوی و نشاط ذهنی نقش مهمی در افزایش سلامت روانشناختی دانشآموزان نمازگزار دارند و بالعکس دانش آموزانی که اهل نمازگزاری هستند از سلامت روانی بیشتری برخوردارند. |
|
واژههای کلیدی: هوش معنوی، نشاط ذهنی، سلامت روانشناختی، دانش آموزان نمازگزار |
|
متن کامل [PDF 701 kb]
(135 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
سلامت معنوی دریافت: 1402/8/7 | پذیرش: 1403/3/16 | انتشار: 1403/3/15
|
|
|
|