| 
                                  مدلیابی روابط ساختاری امنیت روانی بر اساس انعطافپذیری کنشی، کفایت اجتماعی و بلوغ عاطفی با توجه به نقش میانجی نشاط معنوی در دانشجویان
                                   | 
                                
								
								     فریبا درتاج*  ،    آزاد الله کرمی   | 
								
								
								  | گروه علوم تربیتی و مشاوره دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، F.D@pnu.ac.ir | 
								
								
								   | 
								
                                
								  | 
                                  چکیده:       (782 مشاهده)  | 
								
								
								  زمینه و هدف: امنیت روانی از عوامل مختلفی از جمله انعطافپذیری کنشی، کفایت اجتماعی، بلوغ عاطفی و نشاط معنوی نشأت میگیرد. پژوهش حاضر با هدف مدلسازی معادلات ساختاری امنیت روانی بر اساس انعطافپذیری کنشی، کفایت اجتماعی و بلوغ عاطفی با توجه به نقش میانجی نشاط معنوی در بین دانشجویان انجام شد. 
روشها: روش این پژوهش تحلیلی همبستگی مبتنی بر روش مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد کرج در سال تحصیلی 1403-1402 بود؛ که 620 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای امنیت روانی Maslow (2004)، انعطاف پذیری کنشی Connor و Davidson (2003)، کفایت اجتماعی Felner و همکاران (1990)، بلوغ عاطفی Singh و Bhargava (1990) و نشاط معنوی چیریان و افروز (1395) استفاده شد. دادهها در سطح معناداری 0/05 با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، در نرمافزارهای SPSS-25 و Amos-24 تحلیل شد. 
یافتهها: نتایج اثرات معناداری بین انعطافپذیری کنشی (0/001P=)، کفایت اجتماعی (0/007P=) و بلوغ عاطفی (0/001P=) بر نشاط معنوی نشان داد. همچنین ارتباط معناداری بین انعطافپذیری کنشی (0/001P=)، کفایت اجتماعی (0/007P=)، بلوغ عاطفی (0/001P=) و نشاط معنوی (0/0001P=) بر امنیت روانی مشاهده شد. از طرفی نشاط معنوی بین انعطافپذیری کنشی، کفایت اجتماعی و بلوغ عاطفی با امنیت روانی نقش میانجی داشته است. شاخصهای نکویی برازش حاکی از برازش مناسب مدل بود. 
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد که تقویت مهارتهای روانشناختی نظیر انعطافپذیری کنشی، کفایت اجتماعی و بلوغ عاطفی میتواند بهعنوان راهکاری مؤثر در بهبود سلامت روانی دانشجویان مورد توجه قرار گیرد و زمینهساز ارتقای امنیت روانی آنان شود. | 
								
								
								   | 
								
								
								  | واژههای کلیدی:  امنیت روانی، انعطافپذیری کنشی، کفایت اجتماعی، رشد عاطفی، نشاط معنوی، دانشجویان | 
								
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  متن کامل  [PDF 1149 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (207 دریافت) 
                                     
                                    
                                  | 
								
								
								  
                                  نوع مطالعه:  پژوهشي اصیل |
                                  موضوع مقاله: 
                                  سلامت معنوی   دریافت: 1403/5/2 | پذیرش: 1404/3/8 | انتشار: 1404/3/30
                                   | 
								
                                
                                  
                                    | 
                                    
                                         | 
                                  
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  
                                   | 
								
								
								   | 
								
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
								
                                
                                | 
                                 |